05 August, 2012

Pentingnya kita duduk dalam teamwork dan support group ( jamaah dan usrah)




Facebooking, twitter dan pelbagai laman social  tumbuh bagaikan cendawan kerana sambutannya yang luar biasa. Pelbagai support group kini sedia ada dihujung jari.  Semua ini bukanlah perkara baru bahkan ia hanyalah revolusi medium komunikasi. Sambutan kepada teknologi komuikasi ini dan tumbuhnya pelbagai support group adalah refleksi kepada fitrah manusia yang pelukan jamaah yakni hidup berkomunit sebagai medium saling memberi dan menerima dokongan emosi dan praktikal serta perkongsian maklumat dan kemahiran ..saling melengkapi  demi menguatkan langkah menyusuri suka duka hidup.

fitrah ini turut dikongsi semua manusia di mana orang putih sebut  ‘’’need of teamwork’’.  Teamwork diakui secara universal akan memeberikan extra energy dan resources menyebabkan kelemahan seseorang individu bisa ditutp dan meningkatkan potensi dirinya  mencapai hasrat kehidupan, bahkan “teamwork” dilihat syarat penting dalam mencapai victory dalam sesuatu matlamat.

Islam adalah agama fitrah sudah tentunya turut meraikan fitrah insani  ini bahkan berjemaah bukan sekadar saranan tetapi suatu kewajipan pula.

Firman Allah dalam surah al saff  ayat 4; “ sesungguuhnya Allah mengasihi mereka yang berjuang  di jalan-Nya dalam satu barisan yang tersusun rapi, seolah- olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh’’

Dan dalam sebuah hadis riwayat imam Ahmad ; “ sesungguhnya syaitan itu serigala kepada manusia seperti serigala kepada kambing yang menangkap mana- mana kambing yang jauh dan terpencil. Maka janganlah kamu memencilkan diri dan hendaklah berjamaah, mencampuri orang ramai dan menghadiri masjid’’

Tirmizi, nasaie dan ibnu hibban turut meriwayatkan akan hadis nabi bermaksud; barangsiapa yang memisahkan dirinya dari jamaah walau sejengkal, sesungguhnya ia telah menanggalkan islam dari lehernya, sekalipun ia solat,  berpuasa dan menyangka  dia muslim’’


tiga  ayat diatas sudah cukup untuk menggambarkan islam sendiri melihat pentingnya hidup berjamaah dan tahu benar bahwa manusia itu akan lemah bila bersendirian.  Dan Allah telah menggambarkan satu ciri penting berjamaah iaitu tanzim (teamwork).

Sayangya, fitrah teamwork ( berjemaah) yang dipelopori islam pada lebih 1400 tahun yang lalu  ketika orang tidak kenal lagi erti pengurusan, kini menjadi fitrah  orang orang kafir dalam usaha menghancurkan islam dan menguatkan tapak kaki mereka di muka bumi ini, sedang ummat islam kini memandang fitrah berjemaah ini dengan pandangan yang sepi dan dagang.  Tidak hairanlah individu muslim sangat lemah dan tampaklah islam itu lemah. Barangkali inilah sebabnya  Allah berfirman bahawa ''barangsiapa yang memmishakn dirinya dari jamaah walau sejengkal, sesungguhnya ia menanggalkan islam dari lehernya…''dalam hadis diriwyatkan tirmizi, nasaie dan ibnu hibban sebelum ini.

Jomlah sahabat muslimku, kita hidupkan semula  kehidupan berjemaah dan berusrah ( support group)

Kebuntuhan kepada jamaah dan support group begitu ketara dalam zaman kita ini yang  sentiasa   berlumba dengan masa untuk memenuhi keperluan fisiology dan psychology  yang kian kompleks. Tekanan dan bebanan amat terasa, maka carilah support group anda agar kehidupan yang serba sesak ini tidak melalaikan kita akan perjuangan hidup utama kita iaitu  menyempurnakan diri sebagai hamba Allah

Jamaah dalam islam tidak semestinya wajib ada label islam. Mana- mana jamaah yang bertanzim yakni bermanhaj, yang berharakah bersumberkan quran dan sunnah adalah jamaah islam. adakala jamaah yang gah dengan nama islamnya tetapi tiada roh islam dalam perlakasanaannya.  Justeru jangan pandang pada nama, pandanglah pada manhaj dan sifat  amalan  beragamanya.  

Support group  seperti mom support group dan seumpamanya, adalah merupakan ''usrah''  pelengkap jamaah. mana- mana support group (usrah)  sekiranya destinasi hati dan amali ahlinya adalah untuk mencari redha Allah maka ianya di bawah maksud jamaah islam.

Allahu a'lam

salam lambaian buat antum 

ummu nu'man

0 people ''rote'':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
;