29 November, 2012

Pengaruh Buruk TV terhadap Perkembangan Anak-anak


‎mengapa rumah kami tidak ada TV

kalau anda bertamu di rumah kami, anda takkan nampak TV. Bukan tak mampu beli TV tetapi TV bukan item prioriti dalam list to buy kami, suami isteri. Lagi pula kami selesa tanpanya sampai- sampai ayah dengan ihsannya berikan kami TV secondhandnya.. huhu...

maka bermulalah satu peperangan antara umi dengan TV merebut fikrah anak- anak sampai saat anak- anak pandai onkan Tv sendiri, sementara kita tak setiap masa berkesempatan nak duduk bersama mereka untuk jadi 'filter' buat mereka, makanya umi pun kuburkan TV kat dalam store. selamat tinggal TV. tak tahu bilalah pulak rumah nak bertamu dengan tv. kena tengok waqi' anak- anaklah. maaf ye Tv . ini antara sebab sebab mengapa engkau tidak diperlukan bahkan kami lebih bahagia tanpamu;

menurut satu kajian di Universiti Chicago yang dilaporkan dalam Journal of Comparative Neorology, tiga ta
hun pertama kehidupan kanak- kanak merupakan waktu pelbagai bahagian otak menjalani proses pendawaian synaps. pendawaian synaps hanya berlaku bila mana ada stimulus (rangsanagn). jika sesorang anak itu banyak terdedah dengan stimulus bahasa maka pendawaian bahagian bahasa lebih banyak bersambung menjadikan dia genius berbahasa. Bayangkan jika otak anak anda banyak terdedah dengan watak- watak pembunuh, perogol, pencuri, remaja yang tidak bermoral apakah yang jadi kepada perwatakannya? apakah bunyi- bunyi dan imej dari TV membantu prekembangannya?

berikut antara keburukan- keburukan TV;

1. tidak bagus untuk perkembangan karekter anak

menonton TV umpama anda membenarkan sesiapa sahaja termasuk perogol, pembunuh, pencuri, orang gila, orang yang tidak bermoral, orang yang tidak dikenali masuk ke rumah anda. Dan membiarkannya menonton TV tanpa kawalan umpama membiarkan anak- anak anda bermain di jalanan setiap hari baik siang mahupun malam dengan sesiapa sahaja samada orang baik dan orang jahat, orang berakhlak dan orang yang tidak berakhlak; satu 'biah' yang tidak membantu perkembangan karekter sihat.

2. minda anak- anak menjadi pasif, kurang berfikir dan kurang kreatif

antara elemen berfikir yang penting ialah ekstrapolasi apa yg telah diketahui dan memikirkan bagaimana untuk menyesuaikannya dalam situasi baru. interaksi sosial memerlukan kemahiran ini tetapi tidak TV. TV yang memamparkan imej yang bertukar setiap lima atau 6 saat menyebabkan syndrom kejutan perminit kepada otak -mencetuskan 'confusion', menyekat daya berfikir kreatif ( kate moody, Growing up on televisyen)

3. menyekat kecerdasan fizikal, menyubur ketidakseimbangan emosi.

menghabiskan masa menonton Tv menyebabkan tubuh kurang aktif lantaran anak kurang terlibat dengan aktiviti fizikal . anak- anak pasif tanpa aktiviti lebih mudah meragam dan memberontak lantaran badannya tidak melepaskan tenaga semula jadinya yang penuh bersemangat dimana Allah ciptakan sebagai alat memacu perkembangan anak- anak kecil.

3. melemahkan akal dan melambatkan peroses bertutur

TV mendedahkan anak anda kepada bunyi bising dan visual yang sarat dan laju, boleh melemahkan akal dan melambatkan proses bertutur , kerana sifat akal anak yang begitu muda ini mudah terbeban dengan stimulus yang overload samada dari bunyi atau visual. biarpun anak- anak dapat mengenal benda baru melalui menonton Tv tetapi ianya bukan penyebab utama kepada kecekapan pertuturannya dan pemahamannya terhadap sesuatu konsep, sebaliknya kebolehan bertutur dan keluasan enciklopedia anak- anak datang dari interaksi langsungnya dengan orang dewasa, persekitaran dan bacaan.

4. Melemahkan tumpuan dan menggangu kerehatan otak anak.

rentak- rentak program dan bentuk- bentuk bunyi dari TV, menyebabkan anak sukar untuk berehat atau tidurnya menjadi terganggu lantaran memorinya yang sering memaparkan imej- imej tontonannya yang bercelaru , seterusnya boleh menyebabkan penyakit Hiperactive, kurang daya tumpuan serta tingkah laku yang impulsif.( dr Mathew Dumons).

5. merosakkan otak anak

Menurut W. Ross Adey dan yang lain, penemuan- penemuan awal terhadap kesan kesan biologi kecil seperti getaran hipnotik bintik- bintik warna ke atats garis yang bergetar yang memenuhi gambar skrin TV boleh merosakkan saraf saraf otak. Dalam kes- kes yang serius, ia boleh mencetuskan sawan ke atas kanak- kanak. Kerlipan- kerlipan dari Tv tidak kita sedari tetapi badan kita memberi gerak balas kepadanya.

6. ''habit forming''

Rangsangan bunyi dan imej dari Tv menghiburkan anak- anak biarpun otaknya sedang menderita tanpa mereka sedari. Rasa terhibur meyebabkan 'habit forming'. anak - anak yang terbiasa dengan TV, sukar untuk menutup TV di akhir rancangan bahkan cenderung untuk terus menonton. Attachment anak- anak yang kuat terhadap Tv menyekat perkembangan disiplin ( tatacara hidup sihat). Anak- anak yang lebih banyak menghabiskan waktunya menonton TV kurang berpeluang merasai keseronokkan dan menghargai aktiviti yang lebih sihat .


6. mencacatkan hubungan sesama dan melemahkan kemahiran sosial anak (satu aspek dari aspek2 intelligent)

TV, memencilkan penonton dari anggota keluarganya apatah lagi dari masyarakatnya. masa anak- anak banyak dihabiskan berinteraksi dengan TV berbanding berinteraksi dengan orang- orang sekitarnya. sekiranya ada interaksi pun , ruang lingkup interaksi sangat terhad dan sempit.

Allah a'lam, tetapi begitulah menurut pembacaan dan pengalaman.
bagaimanapun untuk menghilangkan pengaruh TV secara total adalah sangat mustahil, tetapi kita khususnya ibu- ibu boleh memainkan peranan tertentu untuk elak anak- anak dari jatuh cinta kepadanya dan kurangkan pengaruh buruknya, bahkan ibu- ibu berupaya memindahkan aura negatif TV kepada positif melalui tindakan- tindakan kreatif.

:) jom kita kreatifkan diri kita berhadapan dengan kuasa TV!

maaf saya hanya copy and paste dari
status fb saya dan dari official page saya : muslim parent's guide
panjag sangat nak tulis balik huhuhu..

0 people ''rote'':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
;