29 May, 2016

Memaknai 2.5 % dalam kehidupan

   
       Pernah kucatatkan bahawa setiap rukun rukun islam dapat kita ambil ibrah untuk membina perinsip- perinsip hidup seimbang  di sini
http://snackbuathati.blogspot.my/2016/05/darinya-mendasari-cabang-cabang.html

Allahu'lam

Jadi dalam perintah zakat,  bila mana makcik Zanariyah yang merupakan salah seorang naqibah saya,  berkata , "Allah telah beri banyak nikmat kepada kita yg tidak terhitung ,tetapi Allah hanya minta 2.5 % saja dari harta kita( zakat)."

 kata makcik , "terlintas dalam hatinya untuk melihat nikmat masa, kesihatan , ilmu dsb nya handaklah juga dia infakkan paling kurang 2.5 %   untuk saudaranya " . Saya langsung tidak dapat untuk tidak bersetuju akan pandangan itu ( selain ianya berfungsi untuk "purification").

        Sebelum ini saya sering dibebani dgn soalan bagaiamana untuk imbangi kehidupan personal dgn sumbangan kepada masyarakat .. Anak anak kita dengan anak- anak org.. Keluarga kita dengan keluarga orang.. Diri kita dgn org lain . Sekarang saya rasa saya telah menemui sifirnya -(2.5%)

Semalam , semasa dalam perjalanan ambik anak dari sekolah, saya terlelap ketika memandu, dimana saya dikejutkan oleh hon penunggang motosikal buatkan saya perlu revise  balik allocation masa saya antara diri, anak anak, keluarga, mak ayah , adik adik, kawan kawan mengikut sifir di atas Allahu'alam.Barakallahu fiiha


Boleh jadi saya mengubah sifir ini pada masa akan datang jika datang ilmu yang mengubahnya. setakat ini, ia boleh saya pegang . sekurang- kurangya ia ada juga sandarannya drp tidak ada langsung.

       Demikianlah syariat Allah itu bukanlah hanya suatu ritual melainkan ia suatu nikmat hidup.

       Dua tiga hari lagi kita semua akan menyambut Ramadhan sekiranya Allah masih sudi rezekikan kita mengecapinya.(semoga Allah sampaikan kita kepadanya). Masyallah dua tiga hari lagi..Sejauh mana kita faham dan kenalinya? Bagaimana sepatutnya syariat puasa itu mempengaruhi  kehidupan kita  di luar bulan Ramadhan? Di luar ibadah puasa? Bagaimana Ramadhan itu sendiri bisa menjadikan kita seseorang ? seorang hamba ? seorang musafir? bagaimana kedua- duanya memberi pengaruh kpd perjalanan kita kembali kepada Allah? Terhadap structure hidup dan jatidiri muslim?


saya tidak berniat untuk membahaskan persoalan puasa dan ramadhan di sini. Saya percaya masing- masing sudah ditimbuni maklumat dalam laman- laman sosial yang diikuti atau disertai . Apa yg saya harapkan mudah- mudahan kita masing-- masing menemui hakikat diri kita, menemui kembali apa yg hilang, menemui jalan untuk terus berlari kepada Tuhannya, menemui perinsip- perinsip beharga buat bekal perjalanan seterusnya.target Ramadhan kali ini , saya nak cuba manfaatkan baki 97.5% waktu seharian sebaik baiknya. Ramadhan kareem buat semua

0 people ''rote'':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
;