31 December, 2016

Menguak Jendela 2017

Tahun baru , bertambahlah angka pada umurku, namun di sisi-Mu umurku semakin berkurangan. Bagaimana aku bisa gembira? Bagaimana nak meraikan? 

Bukankah Kehidupan itu hanyalah kematian. Kehidupan sebenar adalah selepas kematian. Patutnya aku gembira kerana aku semakin menghampiri kehidupan abadi. Namun Sejauh mana aku persiapkan  diri untuk keabadian yang merehatkan?

Bukankah Umur dunia ialah modal, umur akhirat ialah tuaian ? Namun Bagaimanakah perniagaan ku? Bisakah meraih keuntungan?

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal shaleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.-demikian ungkapan Kalimah-Mu dalam kitab agung kami.

Ya amal soleh. Amal soleh . Amal soleh yang berkualiti. Amal soleh yang bisa memadamkan dosa yang lalu. amal soleh yang melipatgandakan modal kami.

Lalu mengapa aku tidak gembira dgn kehidupan? Kerana umur kehidupan ialah modalku. Habis modalku , putuslah harapan ku untuk berniaga dan mencari keuntungan

Duhai Tuhanku Ar-Rahman,  telah Kau beriku tempoh pada hari yang baru ini, memperpanjang usiaku dan memberi nikmat.”

Tiada kata dapat ku ungkapkan melainkan Alhmadulillah ..Alhamdulillah , terima kasih Allah kerana berikanku kesihatan dan kesempatan untuk berurus niaga lagi.  

Justeru , tiada sambutan umur kehidupan selain struggle menjadi a better IBADURRAHMAN. 

inilah patutnya menjadi goal kehidupanku. Allah Al- Musta'an . Allah Al- Musta'an 


bak kata pujangga islam ( kiila ibnu mas'ud-Allahu a'lam) ; “Tiada hari yang lebih aku sesali selain hari ketika matahari terbenam hari itu umurku berkurang sedangkan amalku tidak bertambah”- Demikian aku rasakan.

Berilah aku hidayah dan inayah untuk amal yg meraih reda dan keampunan  seterusnya keuntungan.  Jika kematian harus menjengah maka matikanku aku dalam  keampunan,  kekayaan,  dan husnul khatimah hingga perolehanku bisa membeli redha dan syurgamu

- hamba- Mu 

Selamat menjalani umur 2017 . moga masa yang berlalu diampuni, masa akan datang diberkahi Allah
Image result for kata-kata kehidupan penuh makna

0 people ''rote'':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
;