30 May, 2016

Apakah kita mendirikan solat atau sekadar mengerjakan solat?

 Pada ayat perintah solat Allah guna kalimah   yang mana root wordnya  قام ( berdiri)

 إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي - thoha: 14

di mana ianya berbeza sekali maknanya dengan mengerjakan , berbuat, beramal.

 اقيم   : dirikan ( memerlukan usaha pembangunan dari tiada kepada ada)
Tak sama maksudnya dengan اعمل dan   افعل
اعمل

walaupun melayu terjemahkan kedua- duanya sebagai ''buatlah'' atau ''kerjakanlah , namun اعمل bermaksud perbuatan yang membawa makna ''sentiasa buat'' ( kelaziman atau dilazimkan). Berbeza sekali dengan افعل di mana bermaksud perbuatan yang tidak semestinya berterusan

penekanannya di sini ialah kalimah   اقيم itu sendiri sudah memaknai sesuatu. Tuhanku Allah SWT senantiasa tepat memilih kalimah sesuai dengan apa yang dikehendakinya . Rupanya Allah perintahkan kita mendirikan solat bukan hanya mengerjakan solat.

  Saya membuat sedikit renungan seputar syariat solat , ternyata solat hadiah agung  dari Tuhanku untuk ku manusiawi. Di dalamnya berdiri falsafah- falsafah kehidupan, ketenagan, keinsafan, keringanan, kerinduan dan kelembutan Tuhanku. Di dalamnya terhimpun serumpun akidah dan peringatan serta akuan tetang tanggujawabnya sebagai seorang muslim. Mendirikan solat menuntut seseorang itu melaksanakan apa yg dia ucapkan dan apa yang dia ikrarkan di hatinya.

Lalu mengerjakan solat dan mendirikannya adalah dua perkara yang berbeza. org yang solat tetapi tidak mengamalkan tatasusila seorang muslim dalam setiap langkah aktivitinya di luar solat maka ia hanya mengrjakan solat tetapi tidak mendirikan solatnya.  justeru itulah yang menjurus  solat seseoarng itu tidak berfungsi. pernah dengar soalan mengapa seseorang itu berbuat fahsyak sedang ia seoarang yang solat? jawapannya menurut saya ialah kerana solat itu tidak didirikan tetapi sekadar dikerjakan.

maka make sense lah kan kini firman Allah swt yg mengaitkan sesuatu capaian itu dengan solat seseoarng sebagai contoh:
   

إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً * إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً * وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً * إِلَّا الْمُصَلِّينَ
Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut),Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah;Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut;Kecuali orang-orang yang  sembahyang (al ma'arij: 19-22)

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ {1} الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ - (al-Mu'minun:1-2)
berjayalah orang-orang mu'min yang mana dalam solat mereka, mereka khusu'


jelaslah solat menuntut didirikan bukan sekadar dikerjakan . bagaimana? iaitu dengan kita berusaha mengamalkan dan menunaikan hak hak ucapan ucapan solat kita di luar solat. tetapi bagaimana bisa ditunaikan hak ucapan kalau ucapan itu didak difahami makna dan maqaasidnya?aaa itulah  Sebab  dalam aspek tasawwuf atau  pembangunan hati, syarat penting solat ialah faham dan khusuk. jadi kena usaha faham apa yg dikumat kamitkan selama ini.

wallahu'alam
mudah mudahan kita direzekikan kefahaman dan direzekikan solat yg bisa didirikan


0 people ''rote'':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
;